søndag 12. september 2010

Banankake


Hva gjør man når man har bananer som er ganske så modne og fjortisen (som er den eneste i huset som spiser bananer) ikke vil spise dem? Jo, man lager banankake. Etter å ha tittet på en mengde oppskrifter på nett, og ha klikket meg innover og videre innover så fant jeg en oppskrift på klikk.no/mat som kunne friste å lage og ta med seg på jobben. For fjortisen ville jo ikke en gang ha banankake.

75 g smør
3 stk egg
3 dl sukker
4,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 dl melk
3 stk banan
2 dl hakkede mandler
2 pl kokesjokade, hakket

Smelt smør og avkjøl. Visp egg og sukker til eggedosis. Vend inn mel, bakepulver og vaniljesukker vekselvis med melk. Grovknus banan med en gaffel og tilsett banan sammen med smør, og hakkede mandler og sjokolade. Fyll røren i en smurt 2 l brødform (kle bunnen med en strimmel bakepapir). Stek i varm stekeovn 175 ºC på nederste rille i 50-60 min. Avkjøl på rist.
Rør sammen melis og kokende vann til passe konsistens og bre glasuren utover kaken.

PS
I min ovn tok det mer enn 60 min å få stekt denne kaken. Den ble fort ferdig på toppen, men i bunn ble den "aldri" stekt. Neste gang vil jeg kanskje sette ovnen på ca 150 
ºC og la den bruke den tiden den trenger.

1 kommentar:

  1. Håper sønnen ville smake da:) Så veldig god ut. Takk for taco kveld og handletur på fredag.
    Klem Anne-Grete

    SvarSlett