onsdag 14. mars 2012

Snart påske for "Mat for Mons"



Nå er det ikke mange ukene igjen til den høytiden hvor det ser ut som om det, for mange, har vært et skifte av fokus fra det kristne budskapet til egg. Men egget er ingen "moderne gimmick", men er sterkt knyttet til påsken fra "tidenes morgen". Egg har røtter i jødisk, kristen og hedensk tradisjon, sammen med haren er det et fruktbarhetssymbol.

I følge no.wikipedia.org dobles nordmannens forbruk av egg i løpet av påskeuka. Og på Matprat.no kan en lese at vi konsumerer hele 23 millioner egg fra skjærtorsdag til 2. påskedag (det er myyyye egg). Videre på samme nettsted kan man lese: "I eldre tider la ikke hønene egg i den mørke årstiden. Først når dagene ble lengre satte høna i gang med verpingen igjen. Dette falt ofte sammen med påsketiden, og påsken ble derfor også en "eggfest" bokstavelig talt. Man kokte eggene og spiste dem, eller bakte dem inn i flotte, flettede brød. Skikkene veksler fra land til land i påsken, men egget står alltid sentralt".


Så i den anledning og som en oppkjøring til påsken vil jeg fremover forsøke å komme med Trine Trulsens oppskrifter på eggeretter. Noen av disse rettene er kjent i dagens husholdninger, men jeg kan garantere deg at du vil oppdage noen nye også i løpet av de neste ukene. Målet mitt er å komme i havn med alle sammen før vi tar påskeferie. Så får vi se om jeg klarer det da.

Det søte bildet fant jeg hos kortdilla.blogspot.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar