mandag 16. april 2012

Rosenkål, et fint følge.


Jeg tilhører den delen av befolkningen som med hånden på hjertet kan si at jeg eeeeeeeelsker rosenkål, i motsetning til denne barne-tv figuren som lærte alle barn å haaaaaaaaate den. For meg er rosenkål først og fremst noe jeg forbinder med julemiddagen. Min mor hadde alltid mye grønnsaker ved siden av, noe som jeg selv forsøker å følge opp ved julemiddagen. Men hva med rosenkålen alle de andre dagene i året? I dag får vi jo tak i dem friske eller frosne året rundt. En ting jeg ofte gjør med rosenkålen er å trekke dem til de er akkurat møre, helle av kokevannet og skylle dem i kaldt vann. Så kutter jeg opp litt bacon (hvor mye eller lite bestemmer man selv) og steker det lett i panna. Men baconet er i panna deler jeg rosenkålen i to og har det i når baconet har fått den rette fargen. Lar dette kose seg i panna noen minutter til alt er gjennomvarmt før jeg tar det over i en bolle og serverer som tilbehør til middagen. Dette passer som tilbehør til mye, selv "kokt" hvit fisk.

En ting til som jeg oppdaget her er at dette er en fantastisk snacks med litt aïoli ved siden av til å dyppe i.

Foto: frukt.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar