lørdag 21. april 2012

Kaffemaskin



Mannen i huset og jeg satt her og drodlet med tanken om å gå till innkjøp av en kaffemaskin. Ikke det at vi tilhører flertallet av befolkningen som drikker koppe vis av dette brune brygget hver dag, men vi setter pris på en god kopp i ny og ne.

Så da var det bare å sette seg ned og finne ut av hva som finnes på markedet. Hvilke merker er det der ute? Hva sier de forskjellige forbrukertestene? Hva koster disse? Etter å ha trålet nettet fant vi ut at det bare var en ting å gjøre; å se hva som finnes der ute i butikkene. Som sagt så gjort. Vi satte nesen ut og besøkte et par av de store innen elektromarked i området. I avdelingen for kaffemaskiner var det et vell av maskiner og velge mellom, selv om det selvfølgelig er variasjoner fra kjede til kjede.
Det første vi måtte gjøre var å orientere oss i hvilke typer som finnes. Noen operer med kapsler mens andre har puter. Så første avgjørelsen ble at vi ikke drikker nok til å kjøpe en maskin med puter. Vel og greit å være miljøvennlige (noe man gjerne vil være), men holdbarheten på disse etter at posen var åpnet var av en slik karakter at vi ville måtte kaste halvparten fordi disse gikk ut på dato før vi kunne drømme om å bruke dem opp.
Med dette på plass, var det å se på de alternativene som fantes med kapsler. Den vi kjenner best til er jo Nespresso (man har da sett den reklamen med Mr "Decafinato" George Clooney). Og det skal de ha; de har mange "sexy" maskiner, både store og små, og i fine farger. Men så var det hva de hadde av utvalg av smaker da... Hva var det vi ønsker å nyte i koppen? Alle merkene hadde et bredt utvalg av kaffetyper, men til forskjell fra Nespresso hadde de andre merkene mange andre varianter. Noe som kunne gjøre at flere i familien kanskje vil kunne bruke maskinen. Noe som alltid teller er hva koster det for en boks med kapsler og hvor mange får man? I utgangspunktet blir det en ganske drøy kilopris på kaffen når man bruker slike innretninger, men samtidig så er hver kopp like frisk.
En annen ting som teller like mye for oss er tilgjengeligheten på kapsler. Etter å ha snakket med Nespresso-mannen i den ene butikken (ja, det var faktisk en dedikert person i hver av butikkene som hadde som oppgave å bare snakke om Nespresso) fant vi ut at dette ikke var merket for oss. De var ikke dyre per kapsel, men når noe må bestilles på nett eller kjøpes i en spesiell butikk blir det litt vel mye fuzz for vår del.
Da sto vi igjen med 2 alternativer; Dolce Gusto og Tassimo. Så da var det endelig å begynne og se på hvilke maskinene som var tilgjengelige hos disse to merkene. Hvilke størrelser kom de i? Hva er vårt behov? Og ikke minst; hvor stor plass har vi tilgjengelig for å ha en slik maskin på benken? For man setter ikke bort en slik maskin mellom hver gang den brukes, da ender det med at den aldri brukes. Men før vi helt klarte å lande på type maskin ble vi oppmerksomme på bredden av kaffesorter og andre smaker hos den ene kontra den andre. Og vi ble enige om at det også var et godt poeng. Og derfra og ut var det bare å se om vi fant en Dolce Gusto maskin som vi likte. Og det kan vi vel si at vi gjorde; 2 butikker og 2 maskiner, kan vel ikke sies å være dårlig fangst. Så nå blir det kaffe både her og der. Hvorfor 2 maskiner lurer du kanskje på? Kan man si nei til noe når det er til salgs for halvpris og man faller pladask for den?

Som en liten digresjon kan nevnes at maskinene allerede har fått navn; de heter nå Anda og Pingvinen.

Foto:
krups.com
dolce_gusto.no

2 kommentarer:

  1. Ser frem til å bli venn med både Anda og Pingvinen.
    Min røde nespresso heter nok bare Smykket...
    (siden is-smykket) enda ikke er i hus...

    SvarSlett
  2. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvarSlett