lørdag 17. juli 2010

Hamburger



Når når man sier hamburger vil de fleste av oss tenke fast food, McDonald's, Burger king, bensinstasjon, usunn mat osv. Men hamburgere trenger ikke bli usunn mat om vi lager dem selv. Her i huset ble denne uken spørsmålet «Hva vil dere ha til middag?» besvart av tenåringen «Hjemmelaget burger». Det var et greit ønske tenke jeg og kastet meg over mine hyllemetre med kokebøker. Burger enkelt å lage, men hvordan sprite dem opp litt? Etter en nedslående jakt i hyllene ble nettet neste jaktmarken. Og et er plenty av oppskrifter på burgere der, men hvem er det som fristet? Til slutt fant jeg denne på matPrat:

400 g kjøttdeig eller karbonadedeig
1 ts salt
2 ss chilisaus
¼ stk finhakket rød chili
1 båt finhakket hvitløk
1 stk finhakket vårløk

Jeg blandet alt sammen i en bolle og formet burgere for frihånd og stekte dem i steikepanna. Det er fult mulig å slenge dem på grillen om man ønsker. Det kan da være greit å ha en grill med steikeplate, har erfart at hjemmelagede burgere ikke helt tåler møtet med grillrister. Jeg etterstekte burgeren i ovnen på 150 grader i ca 15 min. Jeg serverte oppskårne grønnsaker ved siden av, slik at alle kunne plukke det de ville ha på burgeren evt mumse ved siden av.

Foto: matPrat


1 kommentar:

  1. Veldig god oppskrift - jeg hadde ikke chilisaus, derimot brukte jeg "Sugo All'Arrabbiata" - det gikk bra det også.

    SvarSlett