tirsdag 20. juli 2010

Hamburgerbrød

Når man serverer hjemmelagde hamburgere smaker det veldig godt når de kommer i hjemmelagde burgerbrød. Det krever litt planlegging og tid å bake disse, så det lønner seg å lage en stor porsjon med deig. Man fryse de som er til overs og så har man til en annen gang. Den oppskriften jeg har er for ca 20 burgerbrød. Det som blir til overs av deig etter at jeg har stukket ut de brødene jeg klarer å få til knar jeg sammen, ruller til en tykk pølse deler i passende biter ruller og former som pølsebrød. Tykkelsen avgjør du selv, men jeg synes at 2-3 fingre er passe tykkelse. På den måten slipper man rester som man ikke vet hva man skal gjøre noe med og ender å kaste allikevel.

De fleste burgerbrød er, nesten, alltid laget av fint mel. Jeg har valgt å ha i litt andre melsorter i tillegg til hvetemel, de jeg har satt opp i oppskriften er alle fine. Det er bare å velge hva slags mel man vil ha i, grovt eller fint, og mengde forholdet mellom sortene. Det er bare å prøve seg frem.

10 - 12 dl hvetemel
2 dl sammalt hvete fin
2 dl byggmel finmalt
2 dl rugmel finmalt
1 pk tørrgjær
3 ts salt
7 dl melk
_______
Melk til pensling
Sesamfrø til pynt

Bland at det tørre i en bolle, ikke ha i alt hvetemelet med en gang. Varm melken, den kan gjerne være noe varmere enn 37 grader når du bruker tørrgjær. Ha oljen i melken før du har den i det tørre. Rør alt sammen med en god sleiv, om du ikke har en brød- eller kjøkkenmaskin. Etter hvert som deigen samler seg i bollen, når du bruker håndkraft, er det på tide å bruke hendene. Sørg for at alt melet i bollen blir med før du tar deigen ut på benken. Der knar du den godt, nærmer 10 min om du orker, og tilsetter evt mer mel om det skulle være aktuelt. I en kjøkkenmaskin bør deigen i alle fall gå i minst 5 min. Når deigen er elastisk og seig å ta på legger du den tilbake i bollen og setter den til heving under et klede. La den heve til dobbelt størrelse. Ta ut deigen og del den i to og kjevle ut til ca 1 cm tykk leiv. Stikk ut brød med et glass på minimum 8 cm i diameter. Du bestemmer selv hvor store brød du vil lage. Selv bruker jeg en bolle på ca 10 cm, her i familien liker vi at brødet dekker burgeren. Legg brødene på en bakeplate med bakepapir og etterhev i minimum 15 min, eller til du ser de har hevet seg til ca dobbel str. Pensle med melk og strø over med sesamfrø. Stekes på 200 grader i 15 min. Avkjøles på rist.

De blir kanskje ikke så perfekte som de du kjøper i butikken, men de er hjemmelaget og smaker godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar