torsdag 8. juli 2010

Mat for Mons


Når jeg for en god stund tilbake lanserte min ide om en matblogg for en god kollega fortalte hun om sin mormor som hadde fått gitt ut en kokebok på 30-tallet. Den het "Mat for Mons" og inneholdt oppskrifter til både hverdags og fest, illustrasjoner som hun selv hadde gjort. Jeg syntes det hørtes kjempe spennende ut. Etter hvert som vi snakket om dette fikk jeg lov til å låne det hun hadde av materiell og hun ga meg også lov til å legge ut oppskrifter og bilder i en blogg. 

Når jeg har sittet og lest i "Mat for Mons - opskrifter fra alle land" av Trine Trulsen (pseudonym) har det slått meg at det på veien fra 1932 til 2010 har forsvunnet mye kunnskap om råvarer og ikke minst mengder. Hvor ofte opplever man å få en oppskrift som kun beskriver innholdet, men ikke mengder? Tror ikke det skjer ofte nei. I denne boken oppgis det svært sjeldent noen form for mengde anvisning ei heller ingen ingrediens fortegnelse etter vår standard. Det kan nesten virke som om kunnskapen om mengdeforhold mellom de forskjellige ingrediensen var programmert, det samme gjelder hvor mye per person. Dette gir oss moderne "husmødre og -fedre" en utfordring.... Men vi er klare til å ta den!


Trine Trulsen skriver ikke bare ned oppskriftene sine; hun skriver også litt om tradisjoner og variasjoner, og inn i mellom er det litt småpludring som en god, gammeldags skolekjøkkenlærerinne eller selveste Ingrid Espelid Hovig. Og selv om de fleste oppskriftene er hverdagsoppskrifter dukker det inn i mellom opp oppskrifter med råvarer som vi i dag ikke finner i en ferskvaredisk om vi da ikke begir oss på tur til en delikatesse- eller spesialforretning. Men uansett råvarer, råvaretilgang eller forsøk på oppskrifter så håper jeg at du også kan være med på å kose deg med litt husholdningshistorie fra 80 år tilbake.

1 kommentar:

  1. Kjempemoro, Heidi. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Hadde faktisk ikke tenkt på det med mengder og ingredienser, men det er vel noe av det som kan være spennende. - Og jeg bidrar gjerne, jeg, vet du :))

    SvarSlett