mandag 19. juli 2010

I kjøkkenhagen

I fjor fikk jeg laget meg en kjøkkenhage, og i år har jeg fått prøvekjørt den. Resultatet kan vel sies å være av svært blandet karakter. Ertene har ikke skuffet, de vokser og gror. Har snekret en et meget proft rammeverk, hvor jeg kan binde opp erteblomsten slik at de kan gi meg mange deilige belger med søte gode erter. Mens det for reddikene ikke er noe særlig håp om å komme på matbordet. Bladene er, alle som en, spist av et eller annet kryp. Rødbetene og gulrøttene har fortsatt litt igjen før de skal tas opp, Men de ser ut til å klare seg unna krypene. Er kjempe spent på resultatet.  Jeg plantet også noen vanlige løk som hadde begynt å spire i kjøleskapet, mest for moro skyld. Spent på resultatet, men under tiden får jeg glede meg over flotte stengler med fine knoller på toppen. I tillegg til kjøkkenhagen plantet vi bærbusker, med et håp om å få fine kjerr å høste av i fremtiden. De har heller ikke akkurat levert, om man kan si det sånn. Blåbærene så så fine ut rett rundt 17. mai, men plutselig var de uten blomster og bær. Og ripsen da, de hadde så mange fine knupper. Men de er også helt borte, så og si. Men helt tomt er det ikke da; litt rips og stikkelsbær blir det. I alle fall så det blir en smak. Så får jeg vel heller bruke vinteren til å filosofere over hva som gikk galt.

Opp, opp mot lyset sier løken


Stikkelsbærene er snart klare til å spises


Ertene presenterer sine første belger,
klare til høsting


Røde rips som skal druknes i deilig
hjemmelaget vaniljesaus




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar