torsdag 8. juli 2010

Velkommen

Så hyggelig at du har tatt turen innom bloggen min. Hvorfor en blogg om mat? Jeg har lenge lekt med tanken om en blogg, men hva skulle jeg skrive om? Men det var en skremmende tanke å skulle begå en blogg. Kunne jeg klare det? Har jeg noe å dele med andre helt ukjente der ute? Det ble bare med tanken. Så kom filmen "Julie og Julia", og tanken om en blogg fikk ny næring; kunne jeg skrive om mat? Nye funderinger rundt dette med blogg kom opp; kanskje jeg heller skulle lage en egen hjemmeside om mat? Grunnarbeidet begynte, og jeg kan love deg at det var MYE jobb og ikke minst mye å huske på. Så dukket plutselig en god venninne opp med sin egen blogg, og vips så hadde jeg fått inspirasjon til å sette igang med min egen.

I tillegg til oppskrifter og tanker rundt mat vil du også finne tanker om ting og tang som jeg tenker på og bryr meg om. Det være seg aktuelle hendelser fjern og nær eller bare små trivielle ting i hverdagen.

Jeg er opptatt av at mat skal smake, at man skal hygge seg med den og at den er ekte. Ekte? Hva er egentlig ekte mat? For meg er det mat som er laget fra grunnen av, med gode råvarer og som smaker det det er laget av. Noe jeg brenner for er den maten jeg vokste opp med. Har med skrekk funnet ut at mange som i dag er 20 - 25 år ikke vet hvordan man lager det som tidligere ble kalt hverdagsmat. Det er ingenting feil med taco, pizza, gryteretter, posemat fra frysedisken eller annet som er så lett å lage. Men hvor blir det av matarven vår? Vi kan ikke for alltid skylde på at vi har dårlig tid. Fra tid til annen har jeg kommet over spørsmål av typen: Hvordan lager jeg semulepudding med rødsaus, slik som bestemor gjorde? Eller: Kan man lage brunsaus uten å bruke pose? Det er da jeg spør meg selv; hvor på veien forsvant erfaringsoverføringen? Jeg håper at noen, ved å lese denne bloggen, kan finne tilbake til noen av de "gamle" matrettene de vokste opp med. Men du vil ikke bare finne oppskifter på "gamle hverdagsretter" her hos meg, jeg vil legge ut mange typer oppskrifter. Håper noen av de vil friste deg.


2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Ja til mer blogging om enkel hverdagsmat fra bunn av. Den mest etablerte misforståelsen rundt bruken av ferdigmat er at det er så vanskelig og tidkrevende å lage mat fra bunn av. Hvis en likevel putter oppi kjøtt, litt grønnsaker og krydder, hvorfor da ikke ta bort hele Toro-posen? Mange har alt for liten selvtillitt når det kommer til matlaging.

    Ja til blogging om enkel, god hverdagsmat! :)

    SvarSlett